وبسایت دکتر مسعود صادقی

مقالات، یادداشت ها و سخنرانی ها

وبسایت دکتر مسعود صادقی

مقالات، یادداشت ها و سخنرانی ها

معرفی اجمالی سایت
وبسایت دکتر مسعود صادقی

مکتوبات و سخنرانی ها
کانال تلگرام:
telegram.me/officialmasoudsadeghi

مقاله: بحثی در نسبت اخلاق و روشنفکری دینی


چندی پیش مسئولین محترم سایت فرهنگ امروز از حقیر خواستند که با آن ها در زمینه اخلاق و فلسفه اخلاق همکاری کنم. اولین ثمره این همکاری مقاله ای است تحت عنوان "چرا روشنفکری دینی به تبیین اخلاق روی آورده است". البته این عنوان را آنان برگزیدند و نه من. این سلسله مقالات همچنان ادامه خواهد داشت. لینک مقاله را اینجا می توانید مشاهده کنید:


مشاهده مقاله: چرا روشنفکری دینی به تبیین اخلاق روی آورده است 

  • اندیشه اخلاقی

نظرات  (۳)

  • کامران کمیلی پور
  • با سلام و عرض ادب.
    مقاله شما را دو بار مطالعه کردم. در عین حال که به موضوع قابل تاملی اشاره کرده اید این سوال برای بنده مطرح شد که آیا کسانی که معمولا به عنوان روشنفکران دینی از آنها یاد می شود انگیزه دیگری از طرح مباحث اخلاقی ندارند؟
    به عبارت دیگر، تاملات ایشان در احوال جوامع، آنها را به این نتقطه نرسانده است که مهمترین نیاز معنوی انسان اخلاق است و فقه رایج یکی از موانع تحقق آن؟
    آیا شخص متامل به این نتیجه نمی رسد که گاه ما برای فرار از عبودیت خدا و گردن نهادن به باطن قرآن، به ظاهر قرآن تمسک می کنیم؟ برای عمل نکردن به باطن دین، ظاهر آن را بزرگ و مقدس می کنیم.
    با توجه به این که آقای ملکیان از همشهریان بنده هستند و از سال هفتاد مباحث ایشان را دنبال می کنم و گاه به منزل ایشان رفته ام و از برخی احوال شخصی ایشان آگاهم، اصلا برایم آسان نیست که بپذیرم کسی مثل ایشان، با انگیزه ای غیر اخلاقی و سوداگرانه مسائل اخلاقی را طرح کند.
    با عبدالکریم سروش آن اندازه ارتباط نزدیک ندارم اما از سال 68 کتب و مقالات ایشان را خوانده ام و در کلاس ها و جلساتشان شرکت کرده ام. در باره ایشان نیز همین حس را دارم.
    گرچه می توان نشانه هایی به دست داد که این افراد در مواردی، غیر اخلاقی عمل کرده اند اما این که هدفشان از طرح این مباحث تنها آن باشد که شما متعرض شده اید به راحتی قابل پذیرش نیست.
    شاید بنده بیش از اندازه خوشبینم یا مقاله شما را به درستی متوجه نشده ام.
    منتظر توضیح شما خواهم بود.
    با تشکر و امتنان.
    پاسخ:
    سلام و عرض ارادت

    از لطف و توجه شما بسیار ممنونم.
    اگرچه لحن مقاله حقیر(متاسفانه یا خوشبختانه) تا حدی تلخ و گزنده از کار درآمده است اما انگیزه ها و عللی که من برای اخلاق پژوهی روشنفکران دینی برشمرده ام اولا محدود به علل مذکور در مقاله نیست و ثانیا این علل، نافی شخصیت اخلاقی و تمایل خودجوش و بی غرض برخی از این بزرگواران به اخلاق نمی باشد. به بیان دیگر، هیچ یک از علل و انگیزه های مذکور در مقاله دال بر "ضداخلاقی" بودن انگیزه روشنفکران دینی نیست(اگرچه می تواند متضمن "نااخلاقی" بودن آنها باشد). 
    به نظرم اساتید و طرفداران روشنفکری چند وقتی بود که در اتوبانی یکطرفه در باره اخلاق می راندند و هرچه می خواستند می گفتند و دلشان هم نمی آمد همدیگر را نقد کنند. امیدوارم این کار متفکرانه و جسورانه شما آغاز راهی نو در پالایش فضای  اخلاق در کشور ما باشد.
    پاسخ:
    باسلام

    ان شاالله
  • علی ایمانی
  • عالی بود استاد...
    پاسخ:
    باسلام

    از لطف شما ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی