وبسایت دکتر مسعود صادقی

مقالات، یادداشت ها و سخنرانی ها

وبسایت دکتر مسعود صادقی

مقالات، یادداشت ها و سخنرانی ها

معرفی اجمالی سایت
وبسایت دکتر مسعود صادقی

مکتوبات و سخنرانی ها
کانال تلگرام:
telegram.me/officialmasoudsadeghi

فیسبوکیات(1)

باسلام


از کودکی هر وقت تعبیر "آن طرف آب " را می شنیدم به فکر فرو می رفتم که دقیقا معنا و حکمت آن چیست. ظاهرا مترجمین ما این عبارت عجیب را معادلی برای overseas گرفته اند. اصطلاحی که هم یعنی آن سوی آب ها و هم یعنی خارج/ خارجی. اما برای چه کسانی؟ برای ساکنان بریتانیا که در واقع یک کشور/ جزیره است و نه لزوما برای ما ایرانیان!
  • اندیشه اخلاقی

نظرات  (۳)

باسلام.ترجمه.تحتالفظی.مذکورازنوع.کاغذ.اخبار.است.که.میرزاصالح.شیرازی.دربرابرnews paper.درفارسی.به.کاربرد.این.گونه.برگردانیده.هارادزبانشناسی.گرته.برداری.مینامندمرحوم.ابوالحسن.نجفی.گرته.برداری.را.اختصاصا.دراین.نوع.ازترجمه.ها.بکارمیبردالبته.استا.د.ادیب.سلطانی.این.گونه.واژه.سازی.رالبته.هنگام.ترجمهازمتون.المانی.بسیار.کارساز.دانسته.وبه.کارمی.گیرد.وان.را.نه.تنها.ازمعایب.نگارش.نمی.داند.بلکه.چونان.ارایه.درسخن.پردازی.وسنجی.می.انگار.د.ماسوف.علیه.حکیم.فردیدنیزازاین.گونه.ها.زیادبهره.جسته.است.گویند.ماهواره.هم.نوعی.گرته.بردای.است.درادب.فارسی.ورارودان.ومان.رودان.زیاد.استعمال.شده.است.اقتراح.انکه.ورا.دریاها.ویا.ورایمان.می.تواند.درقیاس.با.ورارودا جیحون.وسیحون به.کاررود.
  • رضاکریمی
  • جالب بود حالا پیشنهاد بومی ات چیه؟!
    پاسخ:
    باسلام

    پیشنهاد خاصی ندارم. هدف من صرفا نشان دادن یکی از مصادیق رایج ترجمه های تحت اللفظی است
    جالب بود اما قدری باید دست به عصاتر باشی
    پاسخ:
    باسلام

    چشم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی